Hz. Muhammed (s.a.v.) Vefatindan Sonra Peygamber midir?
Hz. Muhammed şu an hala Allah´in elcisi midir, degil midir? Mütekaşşife ve Kerramiye mezhebi mensublarina göre araz(Araz, bir maddenin özünü oluşturan cevher ve onun oluşturdugu cismin gelip gecici niteligi anlamina gelen terim olup, mutlaka bir cevherde bulunur ve arazin dayanagi cevherdir. Araz sürekli yenilendigi icin, bir araz ayni konumda iki anda bulunmaz, yani renk şekil, hacim gibi boyutlariyla sürekli yenilenir.)her iki zamanda baki kalmaz. Bu yüzden bunlar, “peygamberimiz şuan resul degildir”demişlerdir. Zira peygamberlik bir nitelik oldugu icin, onun (s.a.v.) vefatiyla birlikte, bu özellikte işlenirligini yitirmiştir.
Ebu´l-Hasan El-Eş´ari, Hz. Muhammed şu anda da peygamber hükmündedir. Bir şeyin hükmü, o şeyin aslinin varligina baglidir. Nitekim iddet(İddet, boşanma, evliligin feshi ve ölüm gibi bir sebeble evliligin sona ermesi durumunda, kadinin yeni bir evlilik yapmadan önce beklemesi gereken süreye denir.)nikah hükmünde oldugundan yerine gecer ve nikahin hükümlerine delalet eder.
Ayni şekilde abdestli bir kişi namaz kilsa dahi sonra abdesti bozulur da abdest almaya kalkişirsa o namaz kilmiş hükmündedir. Yaptiklari, namazin fiilleri arasina degildir. Eger bunlari namazin fiillerinden sayarsak, namaz abdestsiz kilmak caiz olurdu.
Hz. Muhammed´in nübüvveti de araz olup her iki zamanda kalmamasina ragmen, o ölümünden sonra da peygamber hükmündedir. Arazin her iki zamanda kalmamasinin delili, ögle namazini kilan birine ´şuan namaz kiliyor´denemez, cünkü namazda oldugunu kabul edersek, namaz sonrasinda yemesi, icmesi ve konuşmasi caiz olmazdi. Böylece arazin iki farkli zamanda var olamayacagi sabit olmuştur.
Maturidilere göre o, şu anda da resuldur. Cünkü şu anda resul olmadigini söylersek, ona iman edip Müslüman olanin imani sahih gecerli olmazdi.
Ayni şekilde ezanlarda “Şehadet ederim ki, Muhammed O´nun resuludur”diyoruz. “Muhammed O´nun resulu idi”demiyoruz. Diger nebiler hakkinda hüküm de böyledir.
(Bahru´l-Kelam-Ebu´l-Muin en-Nesefi Tercümesi, Sf. 96-97/Doc. Dr. Ramazan Bicer)
[Bu arada yukarida araz dan bahis etti akaid ilminde araz icin şu gibi örnekler veriliyor renk, yazi veya satir sayfanin üstündeki resim buna benzer örnekler cogaltilabilir.]
Hz. Muhammed şu an hala Allah´in elcisi midir, degil midir? Mütekaşşife ve Kerramiye mezhebi mensublarina göre araz(Araz, bir maddenin özünü oluşturan cevher ve onun oluşturdugu cismin gelip gecici niteligi anlamina gelen terim olup, mutlaka bir cevherde bulunur ve arazin dayanagi cevherdir. Araz sürekli yenilendigi icin, bir araz ayni konumda iki anda bulunmaz, yani renk şekil, hacim gibi boyutlariyla sürekli yenilenir.)her iki zamanda baki kalmaz. Bu yüzden bunlar, “peygamberimiz şuan resul degildir”demişlerdir. Zira peygamberlik bir nitelik oldugu icin, onun (s.a.v.) vefatiyla birlikte, bu özellikte işlenirligini yitirmiştir.
Ebu´l-Hasan El-Eş´ari, Hz. Muhammed şu anda da peygamber hükmündedir. Bir şeyin hükmü, o şeyin aslinin varligina baglidir. Nitekim iddet(İddet, boşanma, evliligin feshi ve ölüm gibi bir sebeble evliligin sona ermesi durumunda, kadinin yeni bir evlilik yapmadan önce beklemesi gereken süreye denir.)nikah hükmünde oldugundan yerine gecer ve nikahin hükümlerine delalet eder.
Ayni şekilde abdestli bir kişi namaz kilsa dahi sonra abdesti bozulur da abdest almaya kalkişirsa o namaz kilmiş hükmündedir. Yaptiklari, namazin fiilleri arasina degildir. Eger bunlari namazin fiillerinden sayarsak, namaz abdestsiz kilmak caiz olurdu.
Hz. Muhammed´in nübüvveti de araz olup her iki zamanda kalmamasina ragmen, o ölümünden sonra da peygamber hükmündedir. Arazin her iki zamanda kalmamasinin delili, ögle namazini kilan birine ´şuan namaz kiliyor´denemez, cünkü namazda oldugunu kabul edersek, namaz sonrasinda yemesi, icmesi ve konuşmasi caiz olmazdi. Böylece arazin iki farkli zamanda var olamayacagi sabit olmuştur.
Maturidilere göre o, şu anda da resuldur. Cünkü şu anda resul olmadigini söylersek, ona iman edip Müslüman olanin imani sahih gecerli olmazdi.
Ayni şekilde ezanlarda “Şehadet ederim ki, Muhammed O´nun resuludur”diyoruz. “Muhammed O´nun resulu idi”demiyoruz. Diger nebiler hakkinda hüküm de böyledir.
(Bahru´l-Kelam-Ebu´l-Muin en-Nesefi Tercümesi, Sf. 96-97/Doc. Dr. Ramazan Bicer)
[Bu arada yukarida araz dan bahis etti akaid ilminde araz icin şu gibi örnekler veriliyor renk, yazi veya satir sayfanin üstündeki resim buna benzer örnekler cogaltilabilir.]