Imam Ahmet Bin Hanbel Kimdir?

NoktA

Sp Kullanıcı
21 Mar 2017
4,419
513
İMAM AHMET BİN HANBEL KİMDİR?






İmam Ahmet bin Hanbel, Hanbeli mezhebinin öncüsüdür.


Hanbelî mezhebinin kurucusu sayılan, Ahmed bin Hanbel hicrî 164 yılında Bağdat’ta dünyaya geldi. Genç yaştan itibaren Bağdat’ta hadis toplamaya başladı. Hicrî 186 yılına kadar hadis âlimlerinden dinlediği bütün hadisleri kaleme aldı. Hadis araştırma ve tesbiti amacıyla İslâm ülkelerini diyar diyar dolaştı. Ahmed bin Hanbel hadis ilminde rivayete önem verdiği kadar, naslardan hüküm çıkarmaya da itina gösterdi.


O İmam Şâfiî’nin fıkıhtaki bilgisine, hüküm çıkarma ve istinbat usul ve metoduna hayrandı. Ahmed bin Hanbel Mekke’de, Bağdat’ta İmam Şâfiî’den bu metotları öğrendi ve benimsedi. Böylece hadisleri sadece rivayetle yetinmeyip, onların fıkhî mâna ve maksatlarını da araştırdı. Olgunluk yaşına geldiği zaman ders okutmaya ve fetva vermeye başladı. Bu devirde fakihlerin çalışmaları meyvelerini vermiş, çok değerli fıkıh eserleri birer birer ortaya çıkmış, ilk üç mezhebin birinci el kaynakları tedvîn edilmişti.


İmam Ahmed bin Hanbel kendisini böyle zengin bir fıkıh servetinin içinde buldu. Bunlardan en iyi bir şekilde istifade etmesini bildi.


HANBELÎ MEZHEBİNİN FIKHİ GÖRÜŞLERİ


Ahmed bin Hanbel ibadet ve muâmelât konularında iki ayrı usul benimsedi. İbadet konularında naslara ve Selef’in eserlerine sımsıkı sarıldı. Delilsiz hüküm vermekten sakındı. Muâmelâtta da yine Selef’in yolu olan, bir şeyin haram veya helâl olduğuna dair naslarda delil yoksa o mubahtır prensibine sarıldı. “Eşyada aslolan mubahlıktır” prensibini Hanefî, Şâfiî ve Mâlikîler de benimserler, ancak Hanbelîler muâmelâtta daha belirgin biçimde serbestlik taraftarıdırlar.


Onlar mukavele serbestisini alabildiğine geniş tutmuşlardır. Dinin haram kıldığı şartlar müstesna, bu mezhep ticarette tarafların istedikleri şartları koşabileceğini hükme bağlar. Bu mezhepte nassa ve esere sıkı sıkıya bağlı olmanın neticesi bir yandan ictihadla hüküm elde etme güçleştirilirken, diğer yandan nassa dayanmadan bir şeye câiz değildir demeyi de zorlaştırmıştır. Eşyada aslolan mubahlıktır kaidesi temel alındığı için mubah ufku genişlemiş ve bu bakış açısı büyük ölçüde akidlere de yansımıştır.


Ahmed bin Hanbel’in çoğu müstakil veya mezhepte müctehid olan talebe ve müntesipleri, onun görüşleri etrafında Hanbelî fıkıh ekolünün oluşmasını sağlamışlar, önceleri Bağdat’ta doğan bu mezhep daha sonra diğer İslâm bölgelerine de yayılmaya başlamıştır. Hanbelî mezhebinin usul ve özellikleri, temelde Ahmed bin Hanbel’in metodolojisi ve fıkhî görüşlerine dayanır.


Mezhebin ayırıcı vasfı olarak re’y ve kıyastan çok âyet, hadis ve sahâbe kavli gibi naklî delillere dayanması dikkat çeker. Mezhepte bir bakıma hadise dayalı fıkıh anlayışı hâkimdir. Sadece fiilen karşılaşılan problemlere çözüm üretilmiştir. Teknik anlamda tam bir fıkıh mezhebi değil, bir nevi hadis ekolü olarak da görüldüğü için, Hanbelîliği fıkıh mezhepleri arasında saymayanlar da vardır.


Ahmed bin Hanbel’in, devrinde Şîa’ya ve diğer Ehl-i sünnet dışı fikrî ve itikadî akımlara karşı mücadele etmesi, onlara karşı hadisleri ve geleneksel din anlayışını (Selefîlik) savunmuş olması, onu devrinde Ehl-i sünnet’in temsilcisi konumuna getirmiş, Hanbelîliğin fıkıh mezhebi olmasında bu hususun büyük etkisi olmuştur. Ancak Hanbelîliğin fikrî ve fıkhî gelişiminde yukarıda zikredilen tedvîn faaliyetlerinin yanı sıra İbn Teymiyye ve öğrencisi İbn Kayyim el-Cevziyye’nin eserlerinin de büyük payı vardır.


Kaynak: İslam İlmihali 1, TDV Yayınları, 2002


İMAM AHMET BİN HANBEL KİMDİR? | İslam ve İhsan


 

Ali

Sp Kullanıcı
15 Eyl 2017
5,923
10,677
İmam Ahmet Bin Hanbel Kimdir?O İmam Şâfiî’nin fıkıhtaki bilgisine,hüküm çıkarma ve istinbat usul ve metoduna hayrandı.Ahmed bin Hanbel Mekke’de,Bağdat’ta İmam Şâfiî’den bu metotları öğrendi ve benimsedi.Mezhepte bir bakıma hadise dayalı fıkıh anlayışı hâkimdir.Sadece fiilen karşılaşılan problemlere çözüm üretilmiştir.Teknik anlamda tam bir fıkıh mezhebi değil,bir nevi hadis ekolü olarak da görüldüğü için,Hanbelîliği fıkıh mezhepleri arasında saymayanlar da vardır.
Eline saglik yapmis oldugun bu konudaki paylasim icin tesekkür ederim Nokta kardes.
imam Ahmed Bin Hanbel ayni zamanda imam Ebu Yusuf tan da ders almis.Bu mezheb hakkindaki konuda söz mümkün ve bizim acimizdan da ayni zamanda makul ve makbul olur.Birde merak ettigim isin acikcasi su olur hanbeliligi fikih olarak bir mezheb görmeyip ve kabul etmeyen kim veya baska bir ifade ile kimler olur.Suda var okudugumuzdan yola cikarak bunuda diyeyim bir bilgi olarak onu bir fakih de görmeyip ve kabul etmeyende var.
 

Son mesajlar